-De vlieg-

Het is er voor bedoeld, het dunne gordijntje wat in de tuindeur hangt. Het is er voor bedoeld om jou tegen te houden. Maar wat doe jij? Als ik eventjes naar buiten rij, glip jij samen met mij onder het gordijntje door naar binnen. Kak. 

Ondertussen vlieg jij als een ongeleid projectiel mijn hele benedenverdieping door.

Het duurt nog twee uur voordat er hulp komt. Ik ben alleen en zal dit zelf op moeten lossen. Doodslaan lukt mij niet.

Als ik je nu naar de slaapkamer kan lokken en die deur dicht kan maken dan is jouw vrijheid al beperkt. Helaas gaan mijn elektrische deuren zo langzaam dat je het iedere keer weer lukt om net op het laatst naar de woonkamer te gaan. 

Het komt op timing aan. Terwijl jij weer als een dolle rond aan het vliegen bent, klik ik alvast de deur om. Het duurt ongeveer dertig seconden voordat hij dicht gaat.

Je lijkt een spelletje met mij te spelen, je vliegt in en uit, in en uit. En opeens lijk je moe te worden. Terwijl ik de deur al omgezet heb, vlieg je de slaapkamer in en rust op het vliegengordijn. Ondertussen gaat de deur naar de woonkamer dicht. Yes, so far so good.

Ik rijd voorzichtig naar buiten door de tuindeur zodat het vliegengordijn een stuk openstaat en ik hoop dat Je zo dom bent om daardoor naar buiten te vliegen.

Poging één mislukt; ik sta buiten, jij zit nog binnen.

Vele pogingen later sta ik met het vliegen gordijn op mijn hoofd halverwege de deur opening. En jawel, jij zit op de bedrand te kijken, wrijvend in je pootjes. Wat ga je doen? De buitenlucht lokt je.

Ik ga een stukje verder zodat de opening nog groter wordt en dan hoor ik je voorbij zoomen. Het is net alsof je eventjes mijn oor aanraakt bij wijze van plagerijtje. Nu zijn we allebei buiten. Ik wil het risico niet lopen dat jij het zelfde trucje nog een keer flikt en wederom mee naar binnen vliegt dus het komt weer op timing aan.

Ik tik de buitendeur aan en deze zal ook dertig seconden nodig hebben om dicht te gaan. Ik sta startklaar met mijn neus voor het vliegen gordijn. Ik tel in mijn hoofd en bij ongeveer 20 seconden rijd ik ‘vliegensvlug’ naar binnen. Ik hoor de deur achter mij dicht gaan en klikken. En dan is het stil. Geen gezoem, geen gebrom. Gelukt!


Reactie schrijven

Commentaren: 2
  • #1

    Elise (dinsdag, 06 juli 2021 17:19)

    Ik zie die vlieg helemaal voor me rot beesten
    Prachtig geschreven Mieke

  • #2

    Elma (dinsdag, 06 juli 2021 18:52)

    Houd je wel bezig op die manier....snert vliegen��Zag het helemaal voor me�