-80 cm-

Voor alle niet-rollers: mensen in een rolstoel kunnen heel goed sturen!

Geloof mij. Ze doen namelijk de hele dag niet anders. Wereldkampioen file parkeren, wheelies maken, achteruit of vooruit op twee of vier wielen, een koud kunstje. En toch verbaast het me dat mensen de complete tent gaan verbouwen als je met je rolstoel naar binnen komt rijden.

Dubbele deuren moeten per se open terwijl je de hele dag met gemak door enkele deuren gemanoeuvreerd bent. Maar nee, die deuren moeten open terwijl dat clipje van die ene deur altijd weigert omdat hij niet gewend is om open te gaan. Kijk, dat clipje snapt het en schiet compleet in de werkweigering. 'Kan ze makkelijk door', denkt dat clipje (als clipjes zouden kunnen denken). De meest zware meubels worden verschoven, complete ornementen worden verplaatst. Alsof je, naast dat je een rolstoel zit, ook nog blind bent. Met standaard de vraag: Lukt dat? Met mijn standaard antwoord: Jazeker, ik heb mijn rijbewijs! (Dat is trouwens niet waar, die is allang over de datum)

De hele dag rij ik met mijn bolide overal tussendoor maar als ik ergens nieuw binnen kom, voel ik me altijd net Mozes. Mensenmassa’s splijten in tweeën, woonkamers worden leeggemaakt. Ik snap het wel hoor, best indrukwekkend, zeker die tank waar ik in rond mag rijden. Maar toch voel ik me een beetje onderschat qua rijkunsten en overschat qua breedte. Misschien moet ik zo n verkeersbordje op de rolstoel hangen met de mijne is maar 80 cm breed of zoiets.

Tja, het is allemaal goed bedoeld. Het heeft ook voordelen, op een drukke festivals het juist heel handig als de mensen massaal opzij stappen. En als je op een feestje niet wéér naast ome Piet of opa Henk geplaatst wil worden is wat extra ruimte wel praktisch!


Reactie schrijven

Commentaren: 0