-Geen 1 aprilgrap-

Soms zie je zo'n herinnering voorbijkomen op Facebook en dan denk je, verrek, dat is inderdaad al een tijd geleden gebeurd! Het ging over mijn rolstoel. Ja, die ene keer dat ik een nieuwe kreeg en hoe lang het duurde voordat dat ding eindelijk op maat was.
Ik herinner me nog dat we destijds een poulelijst hebben opgesteld met data waarop geschreven werd wanneer men dacht dat de rolstoel helemaal Mieke-proof zou zijn. Nou, nu is het weer zover, dus hebben we een nieuwe lijst opgehangen. De inzet? Een lekkere chocoladebol van Jan de Groot uit Den Bosch. Want laten we eerlijk zijn, daar doe je het toch voor? Niet voor mij, anders pas ik straks niet in die nieuwe rolstoel, maar voor degene die er qua datum het dichtste bij zit. Ik kan je alvast verklappen dat als je over vier maanden invult, je niet gaat winnen.

Ik krijg daar verbaasde reacties op. Echt niet? Zo lang zal dat toch niet duren? Jawel hoor, dat kan ik je met zekerheid zeggen. Het proces begint met het aanvragen van een nieuwe rolstoel als cliënt. Dan moet Medipoint, namens de gemeente, hiermee instemmen.

Dan mag Medipoint een adviseur sturen. Maar voordat dat gebeurt, wacht ik op hun telefoontje, wat ook gemiddeld zes weken of meer duurt. Als ik eindelijk gebeld word, wordt er een afspraak ingepland. Weer wachten? Ja, weer wachten. Die adviseur gaat dan bedenken wat voor rolstoel het beste bij me past. Maar met mijn handicap is niets standaard, dus er moeten allerlei aanpassingen komen. Dan begint het wachten weer, want die adviseur moet zich natuurlijk suf op het hoofd krabben voordat er een beslissing komt. En dat krabben duurt gemiddeld een paar maanden, snap je?

Qua datum zitten de mensen die in 2025 hebben gegokt al aardig in de buurt. Als het hele plaatje eenmaal is uitgepuzzeld, wordt alles besteld. Weer wachten? Ja, weer wachten. Als alles binnen is, wordt er een passing ingepland. En geloof me, dat gaat nooit in één keer vlekkeloos, het is maatwerk. Nog even wachten op het beste resultaat. Pas als alles op maat is aangepast en startklaar is, wordt de winnaar van de chocoladebol bekendgemaakt. Ik hoop nog steeds in 2025. Wie denk jij dat gaat winnen? En geloof me, dit is geen 1 aprilgrap.


Reactie schrijven

Commentaren: 3
  • #1

    Masja Van den Hurk (zondag, 31 maart 2024 19:14)

    Nou….dan doe ik een gokje voor 11 juni 2025….kan ik mooi een chocoladebol eten op mijn verjaardag �

  • #2

    Masja Van den Hurk (zondag, 31 maart 2024 19:15)

    Eh…dat moest 12 juni zijn! Dikkevingerspuntenel

  • #3

    Karin (woensdag, 03 april 2024 21:26)

    Kan een ergotherapeut/ revalidatie het proces niet versnellen? Of heeft gemeente WMO eigen eisen / voorwaarden?