-WE-

Het valt me op dat er heel vaak we  gezegd wordt tijdens de zorg, we  gaan douchen, we  gaan de schoenen aandoen, we  gaan draaien, enzovoort enzovoort.
Wel bijzonder dat meervoud gebruikt wordt of soms verkleinwoordjes.  Hoe je samen 1 paar schoenen, 1 broek of 1 beha aantrekt, geen idee, het klinkt best ingewikkeld. Over schoenen gesproken, ik ben met mijn maatje 42 zeer gevleid als er schoentjes of voetjes gezegd wordt, idem dito voor mijn “billetjes” – ik noem hier liever geen maat –. Ik kan het niet laten om er soms een grapje over te maken.
Het is zo hilarisch om een rode blos tevoorschijn te zien komen als je opmerkt:
We gaan douchen. “Gezellig, gaan we samen?”
We gaan een boterham eten. “Hoezo, heb je ook honger dan?”
Als je het bekijkt vanuit het perspectief samenwerken is het goed dat er in de wij-vorm gesproken wordt.

Het is natuurlijk iets positiefs. Zorg doe je samen! Het is samenwerken, ook al kan de ene persoon iets niet zelf, je stemt op elkaar af en zorgt er samen voor dat het prettig verloopt. Dat moet naar mijn idee tenminste het doel zijn.  Het blijft natuurlijk wel leuk om een grapje te maken, zeker als het een inkoppertje is. Dan hebben we  in ieder geval weer gelachen!


Reactie schrijven

Commentaren: 0